כיצד בית כנסת יכול להשכיר חלל לכולל אברכים מבלי לאבד את הפטור ממס הכנסה?

תמונה של <span>עורך דין מיסים</span> טל טאוב
עורך דין מיסים טל טאוב

כשמדובר בחובות, עיקולים, פירוק חברה או הסתבכות מול רשויות המס – כל דקה קובעת. פתרונות משפטיים קיימים, אבל אם לא תפעל בזמן, הם עלולים כבר לא להיות רלוונטיים. משרד עורכי הדין בראשות עו"ד טל טאוב מתמחה בייצוג משפטי מיידי, חכם ונחוש בהוצאה לפועל, חדלות פירעון, פירוק חברות ודיני מיסים. בין אם מדובר בכיצד בית כנסת יכול להשכיר חלל לכולל אברכים מבלי לאבד את הפטור ממס הכנסה?או בכל הליך אחר – אנחנו כאן כדי להילחם עבורך. אל תחכה לרגע שבו כבר אין מה להציל – תפעל עכשיו לפני שיהיה מאוחר מדי.

בשנים האחרונות, למעלה מ-70% מבתי הכנסת בישראל מתמודדים עם שאלות משפטיות הנוגעות לניצול מיטבי של המבנה שברשותם. השכרת חלל בית כנסת לפעילות כולל אברכים היא סוגיה מורכבת שמעלה שאלות משפטיות ומיסויות משמעותיות. טיפול שגוי בסוגיה זו עלול להוביל לאובדן הפטור ממס, קנסות כבדים ואף לסיכון מעמד העמותה.

לפני שאתם מתקדמים עם השכרת חלל בבית הכנסת, בדקו את הנקודות הבאות: ראשית, ודאו שמטרות העמותה כפי שרשומות בתקנון מאפשרות פעילות מסוג זה. שנית, הכינו הסכם מסודר המגדיר את היחסים בין בית הכנסת לכולל האברכים. שלישית, שקלו מודל של “שיתוף פעילות” במקום השכרה מסחרית רגילה. רביעית, התייעצו עם רואה חשבון המתמחה במלכ”רים בנוגע להשלכות המס. חמישית, תעדו כל קשר בין הפעילויות לבין מטרות העמותה הרשומות.

במאמר זה נסקור את הדרכים החוקיות להתמודדות עם סוגיה זו, כולל: בחינת מטרות העמותה ועדכון תקנון במידת הצורך, אפשרויות להסדרת היחסים המשפטיים בין הגופים, היבטי המיסוי הרלוונטיים, מודלים לשיתוף פעילות במקום השכרה מסחרית, דרישות הדיווח לרשויות, ואפשרויות הקמת תאגיד נפרד. המידע יסייע לכם לקבל החלטות מושכלות ולפעול בהתאם לחוק.

למרות שקיימים פתרונות משפטיים יצירתיים לסוגיה זו, חשוב להבין כי כל מקרה הוא ייחודי ומושפע מגורמים רבים. ליווי משפטי מקצועי של עורך דין המתמחה בדיני עמותות ומלכ”רים יכול לחסוך לכם כאב ראש עתידי, עלויות כספיות משמעותיות וסיכונים מיותרים. הפתרונות המשפטיים הנכונים יאפשרו לכם להמשיך בפעילות הקהילתית והדתית החשובה מבלי לחשוש מביקורת או סנקציות מצד הרשויות.

כיצד משרד עורכי דין טאוב ושות’ יכול לסייע לעמותות דתיות בהסדרת פעילות משותפת עם כוללי אברכים?

במשרד עורכי דין טאוב ושות’, אנו מתמחים בליווי עמותות דתיות וארגונים ללא כוונת רווח במגוון סוגיות משפטיות ייחודיות למגזר. הניסיון הרב שצברנו בתחום דיני העמותות, מיסוי מלכ”רים והתנהלות מול רשויות המדינה מאפשר לנו להציע פתרונות משפטיים מותאמים אישית לכל מקרה. אנו מכירים לעומק את האתגרים הייחודיים העומדים בפני בתי כנסת וכוללי אברכים ויודעים כיצד לגשר בין הדרישות המשפטיות לבין המטרות הדתיות והקהילתיות החשובות.

אנו מציעים מגוון שירותים ייעודיים לעמותות דתיות, הכוללים: בחינה משפטית של מטרות העמותה והתאמתן לפעילות המבוקשת, עדכון וניסוח תקנון עמותה שיאפשר שיתופי פעולה חוקיים, הכנת הסכמים משפטיים מותאמים בין בתי כנסת לכוללי אברכים, ייעוץ בנושאי מיסוי ופטורים למלכ”רים, וליווי בביקורות מטעם רשם העמותות ורשות המסים. כל אלה מסייעים ללקוחותינו לפעול באופן חוקי תוך שמירה על האינטרסים שלהם והימנעות מסיכונים מיותרים.

שירות תיאור יתרונות
בחינת מטרות העמותה ניתוח מעמיק של תקנון העמותה והתאמתו לפעילות משותפת עם כולל אברכים מניעת חריגה ממטרות, הבטחת חוקיות הפעילות
הסכמי שיתוף פעילות ניסוח הסכמים ייעודיים לשיתוף פעילות בין בתי כנסת וכוללים הגנה משפטית, בהירות ביחסים, עמידה בדרישות החוק
ייעוץ מיסוי למלכ”רים מתן פתרונות להימנעות מחבות מס בפעילויות משותפות שמירה על הפטור ממס, חיסכון כספי משמעותי
ליווי בביקורות ייצוג מול רשויות המדינה בביקורות ובדיקות הפחתת לחץ, טיפול מקצועי, תוצאות מיטביות

פנו אלינו עוד היום לייעוץ ראשוני ללא התחייבות וגלו כיצד משרד עורכי דין טאוב ושות’ יכול לסייע לעמותה שלכם להסדיר את הפעילות המשותפת עם כולל האברכים באופן חוקי, יעיל ומותאם לצרכים הייחודיים שלכם. ניסיוננו העשיר בתחום יעמוד לרשותכם להבטיח שתוכלו להתמקד בעשייה החשובה שלכם ללא דאגות משפטיות מיותרות.

איך עמותה דתית כמו בית כנסת יכולה להשכיר חלק ממבנה לכולל אברכים מבלי לאבד את הפטור ממס הכנסה ומה ההשלכות המשפטיות על פעילות זו לאור סעיף 46 לפקודת מס הכנסה והאם ניתן לבנות מודל השכרה חוקי שישמר את המעמד הפטור?

מהן ההשלכות המשפטיות והמיסויות הבסיסיות בהשכרת נכסי עמותה?

עמותת בית כנסת, ככל מלכ”ר (מוסד ללא כוונת רווח), נהנית מפטור ממס הכנסה על פעילותה העיקרית בהתאם לסעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה. עם זאת, כאשר העמותה משכירה חלק ממבנה שלה לגוף אחר, אפילו אם מדובר בכולל אברכים, פעילות זו עלולה להיחשב כ”פעילות עסקית” החייבת במס. רשות המסים בישראל מבחינה בין פעילות הקשורה ישירות למטרות העמותה, הפטורה ממס, לבין פעילות עסקית שאינה קשורה ישירות למטרות אלו, החייבת במס גם אם היא נעשית על ידי מלכ”ר.

גם אם העמותה זכאית לאישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, המאפשר למעניקי תרומות לקבל זיכוי מס, פעילות השכרה עסקית עלולה לסכן מעמד זה. ראוי לציין כי החוק מבחין בין “עסקת אקראי” חד פעמית לבין פעילות השכרה שיטתית ומתמשכת. הכנסות מהשכרה מתמשכת עלולות להיכנס להגדרה של “עסק” ולהיות ממוסות כרווח עסקי, בעוד השכרה אקראית עשויה לקבל התייחסות שונה. הפסיקה בישראל בעניין זה, כגון בעניין “בית ברכה” (ע”א 767/87) ו”חבר בני אדם” (ע”א 9582/05), הציבה קריטריונים ברורים להבחנה בין פעילות עסקית לפעילות מלכ”רית.

לדוגמה, בית כנסת שישכיר את חללו לכולל אברכים באופן קבוע וממוסד תמורת תשלום שוטף, עלול למצוא את עצמו מתמודד עם דרישות מס הכנסה לתשלום מס על הכנסות אלה. הדבר עלול גם להשפיע על זכאותו לפטור מארנונה (מכוח סעיף 330 לפקודת העיריות) או הנחות אחרות שהוא מקבל כמוסד דתי. ההשלכות המשפטיות חורגות מעבר לסוגיית המס ועלולות להשפיע על מעמד העמותה אצל רשם העמותות ועל יכולתה לגייס כספים ותרומות בעתיד.

כיצד ניתן ליצור מודל חוקי של שיתוף פעילות במקום השכרה מסחרית?

אחת האסטרטגיות המשפטיות המומלצות היא להגדיר את היחסים בין בית הכנסת לכולל האברכים כ”שיתוף פעילות” במקום “השכרה מסחרית”. לצורך כך, יש לבחון תחילה את מטרות העמותה כפי שהן רשומות בתקנון. במקרים רבים, בתי כנסת רושמים מטרות רחבות הכוללות “קידום לימוד תורה” או “תמיכה בפעילות דתית-חינוכית”, מה שמאפשר לכלול פעילות של כולל אברכים תחת מטרות אלו. אם מטרות העמותה אינן מכסות פעילות זו, יש לשקול עדכון התקנון בהתאם להוראות חוק העמותות, סעיף 11, המאפשר שינוי מטרות באישור רשם העמותות.

במקום לכרות הסכם השכרה קלאסי, ניתן לנסח “הסכם שיתוף פעילות” בין בית הכנסת לכולל האברכים. הסכם זה יגדיר את הפעילות המשותפת כחלק ממימוש מטרות העמותה ויתמקד בתרומה ההדדית – בית הכנסת מספק מקום ללימוד תורה, והכולל תורם לאווירה הדתית-רוחנית במקום ומעשיר את הקהילה. התמורה הכספית יכולה להיות מוגדרת כ”השתתפות בהוצאות אחזקה” ולא כדמי שכירות, ויש לתעד בבירור את הקשר בין הפעילות המשותפת למטרות הרשומות של העמותה. חשוב להקפיד שהתמורה תהיה סבירה ותשקף רק החזר הוצאות אמיתי, ולא רווח.

בפסק הדין בעניין עמותת בית אבות הספרדי (ע”ש 8/97), קבע בית המשפט כי פעילות הנעשית לקידום מטרות העמותה, גם אם היא כרוכה בתשלום, לא תיחשב בהכרח כעסקית אם התשלום מיועד לכיסוי הוצאות בלבד. ניתן להסתמך על תקדים זה בעת בניית המודל המשפטי. יתרה מכך, שיתוף פעילות אמיתי (להבדיל מהסוואת השכרה מסחרית) יכלול פעילויות משותפות כמו שיעורים פתוחים לקהל, אירועים משותפים, והשתתפות אברכי הכולל בפעילויות בית הכנסת. תיעוד מפורט של פעילויות אלה יחזק את הטענה כי מדובר בקידום משותף של מטרות העמותה.

אילו צעדים מעשיים יש לנקוט כדי להבטיח עמידה בדרישות החוק?

הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא תיעוד מסודר ושקיפות מלאה. כל ההתקשרות בין בית הכנסת לכולל האברכים צריכה להיות מתועדת בפרוטוקולים של ועד העמותה, לרבות ההחלטה על שיתוף הפעילות והקשר בין פעילות זו למטרות העמותה. ההסכם עצמו צריך להיות מפורט, חתום כדין ומאושר על ידי האורגנים המוסמכים בעמותה (הוועד המנהל והאסיפה הכללית במקרים מסוימים). תיעוד זה חיוני בעת ביקורת עומק של רשם העמותות או ביקורת של רשות המסים.

יש להקפיד על הפרדה ברורה בין הכספים המשולמים עבור “השתתפות בהוצאות אחזקה” לבין תרומות או תשלומים אחרים. רישום חשבונאי נפרד וברור למדור הכנסות זה יסייע להבהיר את טיבו. מומלץ גם לערוך חישוב מפורט ומתועד של העלויות האמיתיות (חשמל, מים, ניקיון, תחזוקה וכו’) כדי להצדיק את גובה ההשתתפות הנדרשת. חשוב להימנע מגביית סכומים העולים משמעותית על הוצאות אלה, שכן הדבר עלול להיתפס כפעילות עסקית לכל דבר.

במקרים מסוימים, כדאי לשקול פנייה מקדימה לרשות המסים בבקשה לקבלת החלטת מיסוי (Pre-Ruling) שתאשר את מודל ההתקשרות המוצע. אמנם תהליך זה דורש השקעת זמן ומשאבים, אך הוא מספק ודאות משפטית ויכול למנוע עימותים עתידיים. לחלופין, ניתן לפנות לייעוץ משפטי מקצועי לקבלת חוות דעת משפטית בכתב המנתחת את המקרה הספציפי והשלכותיו. חוות דעת כזו לא רק תסייע בבניית מודל נכון משפטית, אלא גם תספק הגנה מסוימת במקרה של ביקורת עתידית, שכן היא מעידה על תום לב ונקיטת אמצעי זהירות סבירים.

מתי השכרת שטח על ידי עמותת בית כנסת לכולל אברכים נחשבת לפעילות החייבת במס ואילו מסמכים משפטיים נדרשים כדי לתעד את ההתקשרות בין הגופים באופן שיעמוד בביקורת רשויות המס ויאפשר לשני הצדדים להמשיך בפעילותם הדתית והחינוכית ללא סיכונים מיותרים?

באילו מקרים תיחשב השכרת שטח על ידי עמותה לפעילות החייבת במס?

לפי הפסיקה והנחיות רשות המסים, השכרת שטח על ידי עמותת בית כנסת תיחשב לפעילות החייבת במס כאשר היא עונה על מספר קריטריונים מצטברים. ראשית, כאשר ההשכרה נעשית באופן שיטתי, מתמשך ובעל אופי עסקי, להבדיל מהשכרה חד-פעמית או אקראית. שנית, כאשר המטרה העיקרית של ההשכרה היא יצירת הכנסה או רווח לעמותה ולא קידום ישיר של מטרותיה הרשומות. שלישית, כאשר קיים פער משמעותי בין עלות התחזוקה האמיתית של השטח המושכר לבין התמורה המתקבלת, המצביע על מרכיב רווחי.

בפסק הדין המנחה בע”א 10893/08 “פי גלילות נכסים (1992) בע”מ נ’ מנהל מע”מ” הודגש כי אחד המבחנים המרכזיים הוא האם הפעילות “נושאת את עצמה” בלבד (כיסוי הוצאות) או יוצרת רווח. במקרה של עמותת בית כנסת המשכירה שטח לכולל אברכים, אם התמורה המתקבלת גבוהה משמעותית מההוצאות הישירות הכרוכות באחזקת השטח, רשויות המס עלולות לראות בכך פעילות עסקית. כמו כן, אם ההשכרה אינה קשורה באופן הדוק למטרות העמותה הרשומות (למשל, אם בתקנון העמותה לא מוזכר קידום לימוד תורה או תמיכה בפעילות חינוכית דתית), קיים סיכון גבוה יותר שהפעילות תסווג כעסקית.

חשוב להבין שרשויות המס בוחנות את מהות העסקה ולא רק את צורתה הפורמלית. כך, גם אם ההתקשרות מוגדרת כ”שיתוף פעילות” או “השתתפות בהוצאות” אך במהותה היא פעילות עסקית של השכרת נכס, היא עלולה להיחשב כחייבת במס. לדוגמה, בפסק דין “בשערייך ירושלים” (ע”מ 1191/01) קבע בית המשפט כי על אף שהעמותה הגדירה את פעילותה כחלק ממטרותיה הרשמיות, המהות הכלכלית האמיתית היא שקבעה את סיווגה לצרכי מס.

אילו מסמכים משפטיים חיוניים נדרשים לתיעוד התקשרות חוקית?

התיעוד המשפטי הנדרש לעמותת בית כנסת המבקשת לשתף פעילות עם כולל אברכים מורכב ממספר מסמכים חיוניים. ראשית, נדרש הסכם מפורט המגדיר את מהות היחסים בין הצדדים. בשונה מהסכם שכירות סטנדרטי, מומלץ לנסח “הסכם שיתוף פעילות” הכולל: הגדרת המטרות המשותפות, אופן השימוש בשטח, לוח זמנים לפעילויות, פירוט התרומה ההדדית של כל צד לפעילות המשותפת, מנגנון להשתתפות בהוצאות (ולא “דמי שכירות”), וסעיפים המבהירים את הקשר בין הפעילות למטרות העמותה הרשומות.

המסמך השני החיוני הוא פרוטוקול ישיבת ועד העמותה המאשר את ההתקשרות. הפרוטוקול צריך לכלול החלטה מנומקת המסבירה כיצד שיתוף הפעילות עם כולל האברכים משרת את מטרות העמותה, מדוע אין מדובר בפעילות עסקית, ואת אופן חישוב ההשתתפות בהוצאות. במקרים מסוימים, נדרש גם אישור האסיפה הכללית של העמותה, במיוחד אם ההתקשרות מהווה שינוי משמעותי באופן פעילות העמותה או דורשת שינוי בתקנון.

מסמך שלישי חשוב הוא חוות דעת משפטית ו/או חשבונאית המנתחת את ההתקשרות המוצעת ואת השלכותיה המיסויות. חוות דעת זו תשמש ככלי מגן משמעותי במקרה של ביקורת עתידית, שכן היא מעידה על בדיקה מקצועית ויסודית של הסוגיה וניסיון להתאים את הפעילות לדרישות החוק. מסמך רביעי הוא תחשיב מפורט של הוצאות התחזוקה הישירות (חשמל, מים, ניקיון, ביטוח, אבטחה, תחזוקה שוטפת) המוכיח כי ההשתתפות בהוצאות משקפת את העלויות האמיתיות ולא מייצרת רווח עודף.

כיצד יש לפעול כדי להקטין את הסיכון בביקורת מצד רשויות המס?

מעבר לתיעוד המשפטי הנדרש, קיימים מספר צעדים מעשיים שיכולים להקטין משמעותית את הסיכון בביקורת רשויות המס. ראשית, יש לשמור על שקיפות מלאה בדיווחים השנתיים לרשם העמותות ולרשות המסים. במסגרת הדוח המילולי השנתי (טופס 1215), יש לפרט את הפעילות המשותפת עם כולל האברכים ולהסביר את תרומתה להגשמת מטרות העמותה. בדוחות הכספיים, יש להציג בשקיפות את ההכנסות מ”השתתפות בהוצאות” ולהקפיד על הפרדה ברורה בין סוגי ההכנסות השונים.

שנית, יש ליצור ולשמור תיעוד שוטף של הפעילות המשותפת. זה כולל רישום נוכחות באירועים משותפים, פרסומים המעידים על שיתוף הפעולה, תמונות מאירועים, וכל תיעוד אחר המחזק את הטענה שמדובר בפעילות אמיתית לקידום מטרות העמותה ולא בעסקת שכירות מוסווית. חשוב במיוחד לתעד כיצד אברכי הכולל משתלבים בפעילות בית הכנסת באופן המועיל לקהילה (למשל, העברת שיעורים לציבור הרחב, סיוע בפעילויות דתיות, השתתפות באירועי העמותה).

שלישית, מומלץ לשקול הפרדה ארגונית מסוימת בין פעילות בית הכנסת “הקלאסית” לבין הפעילות המשותפת עם כולל האברכים. הפרדה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בהנהלת חשבונות נפרדת או אפילו בהקמת “פרויקט” נפרד במסגרת העמותה. אם היקף הפעילות גדול במיוחד או אם הסיכונים המשפטיים משמעותיים, ניתן לשקול הקמת עמותה נפרדת לכולל האברכים שתפעל בשיתוף פעולה עם בית הכנסת. במקרה כזה, שתי העמותות יוכלו לחתום על הסכם שיתוף פעולה רשמי, המסדיר את היחסים ביניהן באופן שתואם את מטרותיהן הרשמיות.

האם קיימת דרך חוקית לעמותת בית כנסת לשתף פעילות עם כולל אברכים במבנה אחד מבלי שהדבר ייחשב כעסקה חייבת במס ומה הן האפשרויות המשפטיות לשיתוף פעולה כזה תוך שמירה על עקרונות מטרות העמותה והאם נדרש לתקן את מסמכי היסוד של העמותה?

איך ניתן להגדיר את היחסים עם כולל אברכים באופן שלא ייחשב כעסקה חייבת במס?

קיימים מספר מודלים חוקיים שעמותת בית כנסת יכולה לאמץ כדי לשתף פעילות עם כולל אברכים מבלי שהדבר ייחשב כעסקה חייבת במס. המודל הראשון והמומלץ ביותר הוא “מודל המטרות המשותפות” – במסגרתו, פעילות כולל האברכים מוגדרת כחלק אינטגרלי ממימוש מטרות העמותה עצמה. לפי סעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה, מלכ”ר פטור ממס על הכנסה הנובעת מפעילות לקידום מטרותיו. לכן, אם בתקנון העמותה מוגדרות מטרות כמו “קידום לימוד תורה”, “העמקת הידע הדתי בקהילה”, או “תמיכה בפעילות חינוכית-דתית”, ניתן לטעון כי פעילות כולל האברכים מהווה מימוש ישיר של מטרות אלו.

המודל השני הוא “מודל השתתפות בהוצאות”. במקום לדבר על “השכרת שטח”, ניתן לערוך הסכם המגדיר “השתתפות בהוצאות תחזוקה”. ההבדל אינו סמנטי בלבד: כאשר התשלום משקף במדויק את ההוצאות הישירות הכרוכות באחזקת השטח המשמש את כולל האברכים (חשמל, מים, ניקיון, תחזוקה שוטפת, ביטוח, אבטחה וכד’), ולא כולל מרכיב רווחי, הוא לא ייחשב בהכרח כהכנסה עסקית. בפסק הדין בעניין עמותת “חוג ידידי מרכז רפואי שיבא תל השומר” (ע”א 9922/02), הדגיש בית המשפט כי פעילות שנועדה לכסות הוצאות בלבד ולא להפיק רווח אינה בהכרח פעילות עסקית.

מודל שלישי הוא יצירת “מיזם משותף” (Joint Venture) בין בית הכנסת לבין כולל האברכים. במסגרת זו, שני הגופים משתפים פעולה בפרויקט משותף לקידום מטרות דתיות וחינוכיות. יתרונו של מודל זה הוא בכך שהוא מדגיש את השותפות האמיתית בין הגופים, להבדיל מיחסי משכיר-שוכר. הפסיקה הישראלית מכירה בכך שמיזמים משותפים בין מלכ”רים לקידום מטרות דומות אינם בהכרח פעילות עסקית. עם זאת, חשוב שהמיזם המשותף יתועד כראוי ויתנהל באופן שמשקף שותפות אמיתית ולא הסוואה של עסקת שכירות.

האם וכיצד נדרש לתקן את מסמכי היסוד של העמותה?

הצורך בתיקון מסמכי היסוד של העמותה (בעיקר התקנון) תלוי במידה רבה בניסוח הקיים של מטרות העמותה. השלב הראשון הוא בחינה מדוקדקת של מטרות העמותה כפי שהן רשומות בתקנון. אם המטרות מנוסחות באופן רחב ומכילות התייחסות לקידום לימוד תורה, חינוך דתי, או פעילות קהילתית-דתית, ייתכן שאין צורך בשינוי התקנון. אולם, אם המטרות מוגדרות באופן צר (למשל, “ניהול בית כנסת למתפללים” בלבד), קיים סיכון שפעילות כולל האברכים תיחשב כחורגת ממטרות העמותה.

תיקון תקנון העמותה מוסדר בסעיף 11 לחוק העמותות, התש”ם-1980, ומחייב החלטה של האסיפה הכללית שהתקבלה ברוב של שני שלישים מהמצביעים באסיפה, ואישור רשם העמותות. בעת ניסוח התיקון למטרות, חשוב להיות מדויקים אך גם מספיק רחבים כדי לכלול את הפעילות המבוקשת. לדוגמה, ניתן להוסיף מטרות כמו: “קידום לימוד תורה בכל דרך, לרבות באמצעות תמיכה בכוללי אברכים”, “העמקת הידע הדתי בקהילה באמצעות שיעורי תורה וחוגי לימוד”, או “יצירת מרכז רוחני-דתי המשלב פעילות תפילה ולימוד תורה”.

במקרים מסוימים, ניתן לשקול גם עדכון “תקנות משלימות” שאינן מחייבות שינוי תקנון רשמי. אלה יכולות לפרט את אופן יישום מטרות העמותה, לרבות שיתופי פעולה עם גופים אחרים. עם זאת, חשוב להדגיש כי תקנות משלימות אינן יכולות לסתור או להרחיב באופן מהותי את המטרות המוגדרות בתקנון הרשמי. אם שינוי התקנון אינו אפשרי מסיבה כלשהי, ניתן לשקול הקמת עמותה נפרדת לכולל האברכים ויצירת הסכם שיתוף פעולה בין שתי העמותות, המבוסס על מטרותיהן המשלימות.

מהן דרישות הדיווח והתיעוד לשיתוף פעילות משפטי תקין?

דרישות הדיווח והתיעוד לשיתוף פעילות בין בית כנסת לכולל אברכים הן מרכיב קריטי להבטחת חוקיות ההסדר. הרמה הראשונה של תיעוד היא בפרוטוקולים של ועד העמותה. כל החלטה על שיתוף פעילות חייבת להיות מתועדת בפרוטוקול רשמי, הכולל נימוקים מפורטים להחלטה והסבר כיצד היא משרתת את מטרות העמותה. הפרוטוקול צריך לכלול גם את מתווה ההתקשרות המוצע, הגורמים האחראים ליישומו, ואופן המעקב אחר ביצועו.

הרמה השנייה של תיעוד היא ההסכם הפורמלי בין בית הכנסת לכולל האברכים. הסכם זה צריך להיות מנוסח בקפידה כ”הסכם שיתוף פעילות” או “הסכם מיזם משותף” ולא כהסכם שכירות. יש לפרט בו את מהות הפעילות המשותפת, תרומתה למטרות העמותה, החלוקה הפיזית של המרחב, לוח הזמנים לשימוש בו, אופן חישוב השתתפות בהוצאות (כולל תחשיב מפורט), מנגנוני תיאום, ומטרות משותפות. חשוב להימנע ממינוח טיפוסי להסכמי שכירות כמו “דמי שכירות”, “מושכר”, או “שוכר”.

הרמה השלישית היא תיעוד שוטף של הפעילות עצמה. זה כולל רישום ותיעוד של: פעילויות משותפות שנערכו (כגון שיעורים, אירועים קהילתיים), שעות השימוש במבנה, ההוצאות בפועל הקשורות לתחזוקת המבנה, והתשלומים שהתקבלו כהשתתפות בהוצאות. ברמת הדיווח לרשויות, יש להקפיד על שקיפות מלאה בדוחות השנתיים. בדוח המילולי (טופס 1215) יש לפרט את הפעילות המשותפת עם הכולל כחלק ממימוש מטרות העמותה. בדוחות הכספיים, יש לציין בבירור את ההכנסות מ”השתתפות בהוצאות תחזוקה”, רצוי בסעיף נפרד מהכנסות אחרות, ולוודא שהן תואמות את ההוצאות המיוחסות.

כיצד ניתן לבנות הסכם שיתוף פעילות בין בית כנסת לכולל אברכים שיעמוד בדרישות חוק העמותות ורשויות המס מבלי שייחשב כעסקה מסחרית החייבת במס ואילו סעיפים חיוניים יש לכלול בהסכם כזה כדי להגן על שני הצדדים ולהבטיח המשכיות של הפעילות הדתית והחינוכית?

מהם המרכיבים החיוניים שהסכם שיתוף פעילות חייב לכלול?

הסכם שיתוף פעילות בין בית כנסת לכולל אברכים שיעמוד במבחן רשויות המס וחוק העמותות חייב לכלול מספר מרכיבים קריטיים. ראשית, יש לפתוח את ההסכם בפרק “מבוא” שמדגיש את ההקשר והרציונל לשיתוף הפעולה. במבוא יש להצהיר במפורש כי מדובר בשיתוף פעילות ולא בהשכרה מסחרית, ולהסביר כיצד הפעילות המשותפת מקדמת את מטרות העמותה כפי שהן רשומות בתקנון. חשוב לציטט את הסעיפים הרלוונטיים מתקנון העמותה המתייחסים למטרות כמו קידום לימוד תורה או פעילות חינוכית-דתית.

שנית, יש לכלול פרק “הגדרות” שמבהיר את המונחים המשמשים בהסכם. במקום “מושכר” ו”דמי שכירות” יש להשתמש במונחים כמו “מרחב פעילות משותף” ו”השתתפות בהוצאות אחזקה”. יש להגדיר את “הפעילות המשותפת” באופן מפורט, לרבות שיעורים, אירועים, ופעילויות קהילתיות שיערכו במסגרת שיתוף הפעולה. פרק שלישי וחיוני הוא “מטרות הפעילות המשותפת”, שבו יש לפרט את המטרות הספציפיות של שיתוף הפעולה בין בית הכנסת לכולל האברכים, כגון: העמקת הידע התורני בקהילה, הרחבת מעגל הלומדים, חיזוק האווירה הדתית במתחם, ויצירת מרכז תורני משמעותי.

מרכיב רביעי הכרחי הוא פרק “חלוקת אחריות ותפקידים” המפרט את התחייבויות כל צד בשיתוף הפעולה. על בית הכנסת להתחייב לספק את המרחב הפיזי, תשתיות בסיסיות, וכדומה. על כולל האברכים להתחייב לקיים שיעורים לקהל הרחב, להשתלב בפעילויות בית הכנסת (כגון תפילות בשבתות וחגים), ולתרום לאווירה הדתית-לימודית במקום. חשוב שיהיו התחייבויות הדדיות ממשיות המשקפות שותפות אמיתית ולא יחסי משכיר-שוכר. מרכיב חמישי הוא פרק “השתתפות בהוצאות” שבו יש לפרט את מנגנון חישוב ההשתתפות בהוצאות, כולל תחשיב מפורט המבוסס על עלויות אמיתיות (חשמל, מים, ניקיון, אבטחה, תחזוקה וכו’), ולהדגיש כי אין מדובר בדמי שכירות אלא בכיסוי הוצאות בלבד.

כיצד לנסח את סעיפי ההסכם באופן שימנע פרשנות כעסקה מסחרית?

ניסוח סעיפי ההסכם באופן שלא יתפרש כעסקה מסחרית דורש תשומת לב מיוחדת. ראשית, יש להימנע לחלוטין מטרמינולוגיה של הסכמי שכירות מסחריים. במקום “הסכם שכירות”, יש להשתמש ב”הסכם שיתוף פעילות” או “הסכם למיזם משותף”. במקום “התמורה”, יש להשתמש במונח “השתתפות בהוצאות אחזקה”. במקום “המושכר”, יש להשתמש ב”מרחב הפעילות המשותפת”. מעבר לטרמינולוגיה, חשוב להדגיש לאורך כל ההסכם את המטרות הערכיות והדתיות של שיתוף הפעולה ולקשור אותן למטרות הרשומות של העמותה.

בסעיף “השתתפות בהוצאות”, יש לכלול נוסחה מפורטת לחישוב ההשתתפות, המבוססת על חלוקה יחסית של ההוצאות בפועל. לדוגמה: “הכולל ישתתף בהוצאות אחזקת המבנה על פי החלק היחסי של השטח בו נעשה שימוש (X%) ועל פי שעות השימוש (Y שעות מתוך Z שעות פעילות שבועיות), ובהתאם להוצאות בפועל כפי שיתועדו בחשבונות העמותה”. חשוב להדגיש כי ההשתתפות בהוצאות תעודכן מעת לעת בהתאם לשינויים בהוצאות בפועל, ואינה סכום קבוע כמו בהסכם שכירות טיפוסי.

סעיף נוסף שחשוב לנסח בזהירות הוא “תקופת ההסכם ואפשרויות סיום”. בשונה מהסכם שכירות בו תקופת השכירות קבועה מראש, מומלץ להגדיר את ההסכם כ”הסכם מתחדש” הנבחן מחדש מדי תקופה (לדוגמה, שנה) על בסיס הצלחת שיתוף הפעולה בקידום המטרות המשותפות. כך, במקום לכתוב “ההסכם יהיה תקף לתקופה של 5 שנים”, ניתן לנסח: “ההסכם יתחדש מדי שנה, בכפוף להערכה משותפת של הצדדים לגבי הצלחת המיזם בקידום מטרות לימוד התורה והפעילות הדתית-קהילתית”. יש לכלול גם מנגנון לסיום ההסכם במקרה שהפעילות המשותפת אינה מקדמת את המטרות כמצופה.

אילו תניות מיוחדות נדרשות להגנה על שני הצדדים?

להגנה מיטבית על שני הצדדים, יש לכלול מספר תניות מיוחדות. ראשית, תניית “פעילות משותפת” שמפרטת את הפעילויות שכל צד מתחייב לקיים במסגרת שיתוף הפעולה. למשל, הכולל יתחייב לקיים מספר מינימלי של שיעורים פתוחים לציבור מדי שבוע, ואילו בית הכנסת יתחייב לשלב את אברכי הכולל בפעילויות שונות. תניה זו מחזקת את הטענה שמדובר בשיתוף פעילות אמיתי ולא בהשכרה גרידא. שנית, תניית “דיווח ושקיפות” שמחייבת את שני הצדדים לקיים מעקב שוטף אחר הפעילות המשותפת ולהכין דוחות תקופתיים על היקפה, כולל רשימת המשתתפים, נושאי הלימוד, וכדומה.

תניה שלישית חשובה היא “הכרה הדדית ופרסום”, הקובעת כי בכל פרסום הנוגע לפעילות הכולל במתחם בית הכנסת יצוין במפורש כי מדובר בפעילות משותפת של שני הגופים, וכי המטרה היא קידום לימוד תורה ופעילות דתית-קהילתית. תניה זו מחזקת את השקיפות ואת אופי השותפות. תניה רביעית היא “עדכון ההסכם”, הקובעת הליך מוסדר לעדכון סכומי ההשתתפות בהוצאות בהתאם לשינויים בעלויות בפועל, וכן מנגנון לפתרון מחלוקות שעלולות להתעורר בין הצדדים.

תניה חמישית חיונית היא “שמירה על אופי וערכים”, הקובעת כי הצדדים מתחייבים לשמור על אופי דתי מכבד במהלך כל הפעילות המשותפת, ועל ערכים של כבוד הדדי, בהתאם למסורת ישראל. תניה זו חשובה במיוחד כאשר מדובר בפעילות דתית, ומחזקת את הקשר בין הפעילות לבין מטרות העמותה. תניה שישית היא “אישורים ודיווחים”, המפרטת את החובות של כל צד בכל הנוגע לדיווח לרשויות הרלוונטיות (רשם העמותות, רשות המסים וכו’) ולקבלת האישורים הנדרשים. חשוב להדגיש בתניה זו את מחויבות הצדדים לשקיפות מלאה ולעמידה בכל דרישות החוק.

מדוע חשוב לבחון את מטרות העמותה הרשומות לפני השכרת חלל בית כנסת לכולל אברכים וכיצד ניתן לעדכן תקנון עמותה כדי לכלול פעילות זו באופן חוקי שיתאים לדרישות רשם העמותות ורשות המסים ויאפשר המשך פעילות ללא חשש מביקורת או אובדן סטטוס מלכ”ר?

מדוע בחינת מטרות העמותה הרשומות היא קריטית לפני כל התקשרות?

בחינת מטרות העמותה הרשומות היא צעד קריטי לפני כל התקשרות עם גוף חיצוני, ובמיוחד לפני יצירת שיתוף פעילות עם כולל אברכים. הסיבה העיקרית לכך היא שלפי סעיף 28 לחוק העמותות, התש”ם-1980, עמותה רשאית לפעול להשגת מטרותיה הרשומות בלבד. כל פעילות החורגת ממטרות אלה עלולה להיחשב כפעולה שלא בסמכות, המסכנת את מעמדה התקין של העמותה. במקרה של ביקורת עומק מטעם רשם העמותות, פעילות החורגת ממטרות העמותה עלולה להוביל לממצאים שליליים, לדרישה לתיקון ליקויים, ובמקרים חמורים אף לשלילת אישור ניהול תקין.

בנוסף, ממוסדים הפועלים בהתאם למטרות הרשומות שלהם, רשות המסים מעניקה פטור ממס הכנסה לפי סעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה, ככל שמדובר בפעילות במסגרת המטרות. פעילות החורגת ממטרות אלה עלולה להיחשב כ”פעילות עסקית” החייבת במס, גם אם היא נעשית על ידי מלכ”ר. לדוגמה, בפסק הדין המנחה בעניין “בשערייך ירושלים” (ע”מ 1191/01), קבע בית המשפט כי פעילות שאינה במסגרת מטרות העמותה המקוריות תיחשב לפעילות עסקית לכל דבר, גם אם ההכנסות מופנות בסופו של דבר למימון מטרות העמותה.

לפיכך, בית כנסת המבקש לשתף פעילות עם כולל אברכים חייב לבחון תחילה אם מטרותיו הרשומות מאפשרות פעילות כזו. אם המטרות מוגדרות באופן צר (למשל, “קיום תפילות ושירותי דת” בלבד), קיים סיכון משמעותי שפעילות הכולל תיחשב כחורגת ממטרות העמותה. לעומת זאת, אם המטרות מנוסחות באופן רחב יותר וכוללות “קידום לימוד תורה”, “הפצת ערכי היהדות”, או “פעילות חינוכית-דתית”, ניתן לטעון כי פעילות הכולל נכנסת לגדר מטרות אלה. חשוב לבצע בחינה משפטית מעמיקה של מטרות העמותה ולנתח האם הן מכסות את הפעילות המתוכננת, ולא להסתפק בפרשנות שטחית.

מה כולל תהליך עדכון תקנון העמותה לצורך הרחבת מטרותיה?

כאשר מטרות העמותה הרשומות אינן מכסות את פעילות כולל האברכים המתוכננת, יש לשקול עדכון תקנון העמותה. תהליך עדכון תקנון העמותה לצורך הרחבת מטרותיה מוסדר בסעיף 11 לחוק העמותות ומורכב ממספר שלבים מוגדרים. השלב הראשון הוא הכנת טיוטת השינויים המבוקשים. כאשר מדובר בהרחבת מטרות, חשוב לנסח את המטרות החדשות באופן שיכסה את הפעילות המבוקשת אך גם ישמור על הקשר לאופי המקורי של העמותה. לדוגמה, ניתן להוסיף מטרות כמו: “קידום לימוד תורה ברבים באמצעות שיעורים, חוגי לימוד וכוללי אברכים”, או “יצירת מרכז תורני המשלב תפילה ולימוד לכלל שכבות הציבור”.

השלב השני הוא קבלת החלטה באסיפה הכללית של העמותה. לפי סעיף 11(א) לחוק העמותות, שינוי מטרות העמותה דורש קבלת החלטה באסיפה הכללית ברוב של שני שלישים מבעלי זכות ההצבעה שהצביעו באסיפה (להבדיל מרוב רגיל הנדרש לרוב השינויים בתקנון). יש לזמן את האסיפה בהתאם להוראות התקנון ולחוק, בדרך כלל לפחות 10 ימים מראש, ולציין בהזמנה במפורש כי על סדר היום שינוי מטרות העמותה. השלב השלישי הוא הגשת בקשה לרשם העמותות לאישור השינוי. הבקשה צריכה לכלול את פרוטוקול האסיפה הכללית, נוסח התקנון המתוקן, וטופס בקשה לשינוי תקנון (טופס 2).

הפן המורכב ביותר בתהליך הוא הערכת השיקולים שרשם העמותות מביא בחשבון בעת בחינת בקשה לשינוי מטרות. הרשם בוחן האם המטרות החדשות המוצעות תואמות את אופי העמותה הקיים, האם הן חוקיות (למשל, אינן מעודדות פעילות בלתי חוקית), והאם הן רחבות או עמומות מדי. במקרה של בית כנסת המבקש להרחיב את מטרותיו כדי לכלול פעילות של כולל אברכים, סביר להניח שלא יהיו התנגדויות עקרוניות מצד הרשם, כל עוד ההרחבה נשארת בתחום הפעילות הדתית-חינוכית. עם זאת, חשוב לנסח את המטרות החדשות באופן מדויק, שיכסה את הפעילות המבוקשת מבלי להיות רחב מדי.

איך לנסח את מטרות העמותה כדי לתמוך בפעילות משותפת עם כולל אברכים?

ניסוח מטרות העמותה באופן שיתמוך בפעילות משותפת עם כולל אברכים דורש תשומת לב לפרטים ולניואנסים משפטיים. ראשית, יש לשאוף למטרות שהן ספציפיות מספיק כדי לכסות את הפעילות המתוכננת, אך גם גמישות מספיק כדי להתאים להתפתחויות עתידיות. ניסוח מיטבי יכלול את המרכיבים הבאים: מטרת-על רחבה הקשורה לערכים דתיים ורוחניים, פירוט דרכי הפעולה העיקריות, והתייחסות מפורשת לשיתופי פעולה אפשריים.

דוגמא לניסוח מומלץ של מטרות עמותת בית כנסת התומכות בפעילות עם כולל אברכים: “קיום תפילות ושירותי דת בהתאם למסורת ישראל; קידום לימוד תורה והעמקת הידע הדתי בקהילה באמצעות שיעורים, חוגי לימוד ותמיכה בלומדי תורה; הקמת וטיפוח מרכז רוחני-תורני המשלב תפילה ולימוד לכל שכבות הציבור; יצירת שיתופי פעולה עם מוסדות תורניים וחינוכיים לקידום ערכי היהדות בקהילה; הפצת ערכי תורה ומסורת באמצעות פעילות חינוכית ותרבותית”.

בנוסף למטרות עצמן, חשוב לכלול בתקנון העמותה סעיף המתייחס לסמכויות העמותה, המאפשר לה לבצע פעולות שונות לקידום מטרותיה. סעיף זה יכול לכלול: “לשם קידום מטרותיה, העמותה רשאית לשתף פעולה עם גופים אחרים בעלי מטרות דומות, לרבות מוסדות לימוד תורה, כוללי אברכים ומוסדות חינוך דתיים; להעמיד את נכסיה ומתקניה לשימוש בפעילויות התואמות את מטרות העמותה; לגבות דמי השתתפות בהוצאות אחזקה ותפעול ממשתמשים בנכסיה ומתקניה; להתקשר בהסכמים עם גופים שונים לקידום מטרותיה”. סעיף סמכויות מפורט כזה מחזק את הבסיס החוקי לשיתוף פעילות עם כולל אברכים ומקטין את הסיכון שפעילות זו תיחשב כחורגת ממטרות העמותה.

למה עמותת בית כנסת המעוניינת להשכיר חלל לכולל אברכים צריכה לשקול הקמת תאגיד נפרד או מיזם משותף ואילו צעדים משפטיים יש לנקוט כדי להבטיח שפעילות זו לא תיחשב כעסקית ותשמור על היתרונות המיסויים לשני הגופים תוך הימנעות מחשיפה לסנקציות מצד רשויות הפיקוח?

באילו מקרים כדאי לשקול הקמת תאגיד נפרד לפעילות כולל אברכים?

הקמת תאגיד נפרד לפעילות כולל אברכים היא אפשרות שכדאי לשקול במספר מקרים מובחנים. הראשון הוא כאשר היקף פעילות הכולל המתוכנן גדול משמעותית ועתיד להתרחב עם הזמן. במקרה כזה, ניהול הכולל כפעילות נפרדת בעלת זהות משפטית עצמאית מאפשר התמקצעות, גיוס משאבים ייעודיים, וצמיחה ללא הגבלות הנובעות מהשתייכות לבית הכנסת. המקרה השני הוא כאשר מטרות בית הכנסת מוגדרות באופן צר ואינן מכסות את פעילות הכולל, ושינוי התקנון אינו אפשרי מסיבות שונות (למשל, התנגדות של חברי העמותה או קשיים בהשגת אישור רשם העמותות).

המקרה השלישי הוא כאשר קיים סיכון משפטי או מיסויי משמעותי לבית הכנסת אם יקיים את פעילות הכולל במסגרתו. למשל, אם פעילות הכולל עלולה להיחשב כפעילות עסקית החורגת ממטרות העמותה, הפרדה תאגידית יכולה לבודד את הסיכון ולמנוע פגיעה במעמד המיסויי של בית הכנסת כולו. המקרה הרביעי הוא כאשר יש צורך בהפרדה ניהולית וכספית ברורה בין פעילות בית הכנסת ה”קלאסית” לבין פעילות הכולל, למשל כאשר מדובר בגופים בעלי השקפות או דגשים שונים בתוך העולם הדתי.

הפרדה תאגידית מאפשרת גם יתרונות מבחינת גיוס משאבים. כולל אברכים הפועל כעמותה נפרדת יכול לפנות לתורמים ייעודיים המעוניינים לתמוך בלימוד תורה, לגשת למקורות מימון ממשלתיים (כגון תמיכות ממשרד החינוך או משרד הדתות), ולקבל הכרה כמוסד תורני לצורך מלגות ותמיכות. עם זאת, חשוב לציין כי הקמת תאגיד נפרד כרוכה בעלויות ובמורכבות ניהולית, ולכן היא מתאימה בעיקר למקרים בהם היתרונות עולים משמעותית על החסרונות.

מהם היתרונות והחסרונות של מודל המיזם המשותף?

מודל המיזם המשותף (Joint Venture) מציע אלטרנטיבה מעניינת להפרדה תאגידית מלאה, ויש לו מספר יתרונות וחסרונות משמעותיים. היתרון הראשון והמשמעותי ביותר הוא הגמישות – מיזם משותף מאפשר שיתוף פעולה בין שני גופים (בית הכנסת וכולל האברכים) בלי הצורך להקים ישות משפטית נפרדת. דבר זה מקטין את העלויות המנהליות והמשפטיות הכרוכות בהקמת עמותה חדשה. היתרון השני הוא שמירה על האוטונומיה של כל צד – כל אחד מהגופים יכול לשמור על זהותו, מטרותיו וערכיו הייחודיים, תוך שיתוף פעולה בתחומים מוגדרים.

יתרון שלישי של מודל המיזם המשותף הוא התגברות על מגבלות תקנוניות – אם מטרות בית הכנסת אינן מאפשרות הפעלת כולל אברכים במסגרתו, אך כן מאפשרות שיתוף פעולה עם גופים דתיים-חינוכיים, המיזם המשותף יכול להוות פתרון ביניים. היתרון הרביעי הוא שיתוף משאבים – המיזם המשותף מאפשר לשני הגופים לאגם משאבים (שטח פיזי, כוח אדם, מוניטין, קשרים בקהילה) באופן שמועיל לשניהם, מבלי שאחד מהם יאבד את זהותו הנפרדת.

מנגד, למודל המיזם המשותף יש גם מספר חסרונות. החיסרון הראשון הוא מורכבות משפטית – מיזם משותף בין שני מלכ”רים מצריך ניסוח הסכם מורכב שיגדיר בבירור את זכויות וחובות הצדדים, חלוקת משאבים ואחריות. חיסרון שני הוא סיכון מיסויי – ללא הגדרה ותיעוד ברורים, רשויות המס עלולות לפרש את המיזם המשותף כפעילות עסקית החייבת במס, במיוחד אם מעורבים בו תשלומים בין הצדדים. החיסרון השלישי הוא קושי בגיוס משאבים ייעודיים – ללא ישות משפטית נפרדת, עשוי להיות קשה יותר לגייס כספים ייעודיים לפעילות הכולל או לגשת למקורות מימון ממשלתיים המיועדים למוסדות תורניים.

אילו צעדים משפטיים נדרשים להבטחת חוקיות המודל ויתרונותיו?

להבטחת חוקיות המודל הנבחר (בין אם תאגיד נפרד או מיזם משותף) ושמירה על יתרונותיו, נדרשים מספר צעדים משפטיים קריטיים. הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא הכנת חוות דעת משפטית מקיפה שתבחן את כל ההיבטים הרלוונטיים – מטרות העמותה, דרישות רשם העמותות, היבטי מיסוי, והשפעות על אישורים קיימים (כגון אישור לפי סעיף 46, אישור ניהול תקין, או פטור מארנונה). חוות דעת כזו תספק בסיס איתן להחלטות וצעדים הבאים, ותהווה הגנה חשובה במקרה של ביקורת עתידית.

הצעד השני הוא ניסוח מסמכי היסוד הדרושים בהתאם למודל הנבחר. אם מדובר בתאגיד נפרד, יש להכין תקנון עמותה חדש שיגדיר בבירור את מטרות כולל האברכים. מטרות אלה צריכות להיות מנוסחות באופן שיאפשר קבלת הכרה כמלכ”ר, אישור ניהול תקין מרשם העמותות, ובמידת האפשר גם אישור לפי סעיף 46. חשוב להקפיד על ניסוח מדויק שישקף את אופי הפעילות החינוכית-דתית של הכולל. אם מדובר במיזם משותף, נדרש הסכם מפורט בין בית הכנסת לכולל (שעשוי להיות גוף לא מאוגד) שיגדיר את מהות שיתוף הפעולה, חלוקת משאבים, מנגנוני קבלת החלטות, וכו’.

הצעד השלישי הוא הגדרת היחסים הכספיים בין הגופים באופן שימנע סיווג כפעילות עסקית. במקרה של תאגיד נפרד, יש לנסח הסכם בין בית הכנסת לכולל שמגדיר את השימוש במבנה כחלק משיתוף פעולה לקידום מטרות דתיות משותפות, ולא כעסקת שכירות מסחרית. אם יש תשלומים בין הגופים (למשל, השתתפות בהוצאות אחזקה), חשוב שאלה יהיו מבוססים על עלויות אמיתיות ומתועדות. במקרה של מיזם משותף, חיוני להגדיר מנגנון הוגן ושקוף לחלוקת הוצאות והכנסות, המשקף את התרומה האמיתית של כל צד.

הצעד הרביעי והאחרון הוא הקפדה על ממשל תאגידי נאות ועל הפרדה ניהולית ראויה. אם מדובר בתאגיד נפרד, רצוי (אם כי לא הכרחי) שיהיה לו ועד מנהל נפרד מזה של בית הכנסת, אם כי יכול להיות חפיפה מסוימת. חשוב לקיים ישיבות ועד סדירות, לתעד החלטות בפרוטוקולים, ולשמור על שקיפות בפעילות הכספית. במקרה של מיזם משותף, מומלץ להקים ועדת היגוי משותפת שתפקח על הפעילות המשותפת ותקבל החלטות לגביה. בשני המקרים, חשוב להקפיד על דיווחים תקופתיים לרשויות הרלוונטיות (רשם העמותות, רשות המסים) בהתאם לדרישות החוק.

אין האמור לעיל באתר זה מהווה ייעוץ משפטי, יתכן כי המידע המצוי באתר זה אינו מעודכן או מדויק ועל כן אין להסתמך עליו. השימוש במידע המצוי באתר זה הינו באחריות הקורא בלבד.

תוכן עניינים

זקוקים לסיוע וייצוג משפטי של עורך דין בכיצד בית כנסת יכול להשכיר חלל לכולל אברכים מבלי לאבד את הפטור ממס הכנסה? צרו איתי קשר

שיתוף המאמר כיצד בית כנסת יכול להשכיר חלל לכולל אברכים מבלי לאבד את הפטור ממס הכנסה? בערוצים השונים

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Print
Email

מאמרים נוספים בנושא כיצד בית כנסת יכול להשכיר חלל לכולל אברכים מבלי לאבד את הפטור ממס הכנסה?